Assessment centra (AC) jsou pro mnoho lidí strašákem, ale mohou být i skvělou zkušeností – často stojí ale tyto skupiny proti sobě – hodnotitelé versus účastníci. Jejich cíle přitom nejsou zas tak v rozporu – nalézt toho nejvhodnějšího kandidáta versus dostat tu nejvhodnější práci. Rádi bychom se proto na tomto místě věnovali právě účastníkům, které třeba AC čeká a z praxe sdílet pár užitečných tipů našeho týmu, jak se na AC připravit nebo jak jej vůbec uchopit.
- Šaty dělají člověka
Je to sice stokrát omílaná pravda, ale má svůj význam (a kupodivu, ne všichni ji vlastně dodržují). Dbejte na svůj zevnějšek, oblečte se slušně, čistě, přitom pohodlně. Říká se, že máte zvolit takové oblečení, ve kterém byste šli první den do práce. Když přesně nevíte, vždy je lepší být tzv. „over-dressed“ než „under-dressed“ – vyjadřujete tím respekt a úctu k dané situaci. Pamatujte také, abyste to nepřehnali s doplňky, nemělo by se objevit více než 10 prvků (hodinky, náušnice, kabelka, výrazné líčení, šátek apod.)
- Dobře se vyspěte
Jedním z největších rizik výskytu nepřiměřeně reakce u člověka je spánkový deficit. Kvalitní spánek ruku v ruce s dobrým jídlem a přiměřenou aerobní fyzickou aktivitou to jsou klíčové faktory, které ovlivňují Vaši psychickou pohodu. Čím víc budete fyzicky v pohodě, tím lépe budete také snášet náročné situace. Navíc my se Vás budeme snažit během celého dne AC dostatečně unavit, abychom viděli, jak reagujete, když se třeba tolik nekontrolujete, takže je zbytečné si to komplikovat navíc probděnou nocí.
- První dojem pod kontrolou
Na AC mají pozorovatelé Vás možnost sledovat celý den v rozličných situacích, tedy dostávají i informace mimo to, co cíleně komunikujete. A byť se to může jevit neobjektivní či nevyvážené, náš mozek je primárně nastaven tak, že právě tyto informace tvoří výsledný dojem z člověk z větší části. Proto je důležité dbát na úsměv, hlídat si mimiku, když se Vám něco nelíbí. Gestikulovat přiměřeně, ideálně na vzdálenost přikrčených rukou a do výšky očí. Myslete také na kvalitní stisk ruky a stůjte či seďte vždy vzpřímeně (postoj vítěze).
Leckde se dočteme, že je důležité vytvořit dobrý první dojem. Většinu toho máme již za sebou díky dobrému oblečení a neverbální komunikaci z bodů výše. Těch pár desítek procent, které zbývají pro dokreslení celého obrázku o vás, se sestává z informací, které sdělujeme přímo verbálně. Je užitečné se před samotnou akcí zamyslet nad otázkami – a když říkáme zamyslet, myslíme tím, sepsat si to nebo říct nahlas – v čem jsou moje silné stránky? Co můžu společnosti nabídnout? Jak bych se v 5 minutách představil/a v kontextu té pozice a firmy? Pakliže bude Vašich prvních pár vět sebejistých, srozumitelných a smysluplných, pak se stáváte přesvědčivým kandidátem i v situacích budoucích, u kterých si třeba tak jistý/á být nemusíte.
- Jak ošálit testy? Spíš si zopakujte trojčlenku
„Co se má odpovídat na tu otázku, jestli rád koukám do ohně?“ ptají se nás psychologů občas kamarádi na pivu. V tomto případě neexistuje „se má“ a šablonovité odpovědi. Testy mají své vnitřní mechanismy, jak odhalit lež. Na osobnostní se připravit nemůžete, nemají totiž správnou ani špatnou odpověď – je třeba být upřímní sami k sobě i k tomu testu. Připravit se ale můžete na testy výkonnostní – mají objektivní správné odpovědi. Trénovat počty, úlohy z páté třídy na trojčlenku jsou ideální. A bez kalkulačky a mobilu – to se budete divit.
- Zvítězit nemusí být porazit
Součástí téměř většiny AC, kde se účastní více lidí, jsou týmové modelové situace, kde se sleduje zejména kooperace v dané skupině. Od některých účastníků slýcháváme, že „si mysleli, že mají být co nejprůraznější“. Jsou hodně slyšet, chtějí být i nejvíc vidět, mohou působit přehnaně sebevědomě a jednat bohužel na úkor ostatních. Právě takovéto prvky nekooperativního a sebestředného chování jsou často, k překvapení účastníků, penalizovány. Je to právě týmová spolupráce a schopnost se mezi sebou konstruktivně domluvit, která je ve společnostech ceněna zlatem. Někdy je lepší ustoupit nežli vyhrát za každou cenu.
- Mapujte publikum
Zkuste zjistit maximum informací o tom, kdo Vás bude hodnotit. Kdo je hodnotitel, na jakých pozicích z firmy, jsou přítomni psychologové? Vždy je dobré vědět, před jaké publikum nastupujeme a představit si, jaká mají asi očekávání. Samozřejmostí je také zjistit si maximum informací o firmě, o jejich plánech, vizích, prostudovat výroční zprávy, vědět, kde má centrálu, kolik má zaměstnanců nebo dceřiných společností. Projevujete tím zájem a motivovanost.
Snaha nás – tvůrců a organizátorů AC – je, abyste byli co nejvíce přirození a autentičtí, abychom Vás mohli poznat a setkat se s vámi na různých rovinách. Tedy na to se zřejmě úplně připravit nejde. A samozřejmě tady ani nemůžeme říct všechno, protože často o Vaši reakci na neočekávatelnou či stresovou situaci právě jde. O co se ale snažíme vždycky je, aby se kandidáti cítili komfortně, jak jen to jde, a spadla z nich primární nervozita nebo strach, protože jen pak mohou podávat ty nejlepší výkony. Držíme vám palce.
0 komentářů