Prevence nudy
Program připravujte v závislosti na cílové skupině. Kromě věku, firemní kultury a dalších proměnných je dobré zmapovat znalosti účastníků, aby se nepřekrývaly s vaším obsahem. Zvlášť důležité je se pak od účastníků dozvědět jejich očekávání od vzdělávání. Ať už jdete na vzdělávání ke kadeřnici nebo na večeři, vaše očekávání má vždy zásadní vliv na finální spokojenost. Počítejte s tím, že zaměstnanci budou více či méně vědomě porovnávat dosažený výsledek s jejich očekáváním.
Představivost
Hledáte-li prvky, které by vaše školení oživily, můžete využít své zkušenosti a představivost. Vybavte si vlastní účast na školení, které se vám líbilo, a zamyslete se, proč to tak bylo. Vzpomeňte si na oblíbeného učitele a zkuste přijít na to, čím převyšoval zbylé členy učitelského sboru. Nejste-li se svými nápady spokojeni, jděte na to obráceně. Položení otázky, jak udělat vzdělávací kurz záživnější, je přece jen zaběhnutý způsob myšlení. Klaďte si namísto toho otázky typu: jaké by mělo být vzdělávání, aby vás spolehlivě unudilo? Co by mělo obsahovat? Co byste na vzdělávání nechtěli zažít?
Kryjte si záda
Nemusíte na to být sami. Práce v lektorské dvojici má hned několik výhod. Přítomnost vašeho kolegy pro vás může být příjemná, především nesedne-li vám publikum či pokud (zatím) nerealizujete školení s takovou jistotou. Kolega vám může pomoci s ledasčím – od realizace náročnějších aktivit po odpovídání na všetečné dotazy. Zároveň i interakce mezi vámi dvěma je pro diváky příjemným osvěžením. Každému z nás také sedí jiný způsob lektorské práce a s kolegou tak máte větší šanci, že pokryjete očekávání více účastníků. Dále si dopřejte opřít svůj projev o vizuální prezentace, držte se však hesla méně je více. Vyvarujte se promítání odstavců a nechte za sebou na plátně pouze schémata, obrázky, fotografie, případně text jen v několika přehledných bodech, které vám mohou být nápomocné. V očích účastníků se oblibě těší také využití videí. V bohatých archivech Youtube či TED Talks najdete materiál snad ke všem tématům, na které si vzpomenete. Nemáte-li kolegu, můžete si tak práci klidně rozdělit s laureátem Nobelovy ceny nebo někým, s kým jste si vždy tajně přáli spolupracovat.
Nechte to na účastnících
Nechat to na účastnících je oboustranně výhodné – pro ně přínosné a pro vás chvílí oddechu. Postarejte se o pestrost technik, při kterých si vyzkouší spolupráci v náhodně utvořených dvojicích, malých i velkých skupinách. Jednou z nejdůležitějších věcí je pak samotná interakce. Vyzývejte své posluchače, aby se školení účastnili aktivně. Proč vzdělávání nezačít společnou myšlenkovou mapou? S její pomocí navíc můžete navodit bezpečnou atmosféru – když účastníci uvidí, že je nehodnotíte, nebudou se pak v průběhu obávat odpovídat na vaše otázky. Pokud odpoví špatně, zkuste namísto “ne” ocenit aktivitu, zajímavou myšlenku či směr, kterým se účastník ve své odpovědi vydal a vyzvat k odpovědím i zbylé osoby (např. „to je dobrý směr uvažování, co napadá vás ostatní?“). Ptejte se sokratovsky, doveďte tím účastníky ke správné odpovědi a ponechejte jim tak aktivitu i možnost si díky ní věci lépe zapamatovat. Nebojte se jít do kontaktu s konkrétním člověkem a snažte se zapojit všechny přítomné. Pokud se někdo odmítne zúčastnit některé vámi připravené aktivity, dejte mu jinou roli (např. hlídat čas, všímat si konkrétních věcí…).
Reagujte
Je nepříjemné, pokud si připravíte program a ten neprobíhá podle vašich plánů. Stejně jako účastníci i vy máte nějaká svá očekávání, o kterých si přejete, aby byla naplněna. Přesto je potřeba reagovat na aktuální stav v místnosti. Mějte po ruce škálu aktivit pro aktivizaci zívajících účastníků. Jednotlivé techniky se snažte střídat tak, aby se jen nesedělo na židlích s tužkou v ruce. Buďte flexibilních ve všech ohledech. Jděte chvíli pracovat ven, vyhlaste pauzu dříve, odkloňte se od tématu, je-li to potřeba. Nehrajte si přitom na vedoucího a přistupujte namísto pozice autority k účastníkům partnersky. Reagujte na aktuální situaci společně, zvyšte tak spokojenost účastníků a předejte jim tím za dění díl zodpovědnosti.
Síla emocí
Skrz emoční náboj účastníkům napomůžete si informace lépe zapamatovat a zároveň je zaujmout. Už samotná forma vašeho projevu hraje roli. Možná že i váš oblíbený učitel přednášel spíše s nadšením než z nutnosti. Nebojte se do svého programu proto zahrnout informace, které vám osobně přijdou zajímavé, umožní vám to pak mluvit s větším zaujetím. Nechte prostor humorným vsuvkám odlehčujícím atmosféru. Buďte autentičtí a jděte tak příkladem (nebojte se přiznat, že vás něčí dotaz zarazil apod.). Využijte kazuistiky a příběhy, které zpravidla zaujmou a mozek je lépe vstřebá do paměti. Také nechte účastníky si co nejvíce věcí vyzkoušet na vlastní kůži (ať už se jedná o dávání zpětné vazby kolegovi či první pomoc) nebo využijte imaginaci, pokud to realita neumožňuje. Při reflexích realizovaných technik se také snažte dotknout emocí otázkami (co se líbilo nejvíce, co bylo překvapující apod.).
Další tipy na závěr
Pokud věnujete čas na přípravu zajímavého programu, účastníkům bude nejen užitečný, ale budou na něj i rádi vzpomínat a dávat kladné reference. Originalitu do něj můžete vnést různými dalšími způsoby, než které byly výše popsány. Přidejte gamifikační prvky, schránku na anonymní dotazy nebo různé způsoby odměňování po aktivitách – může jím být ocenění, možnost si něco zajímavého vyzkoušet i občerstvení podávané po odvedení potřebné práce. Nebo vás možná během přestávky při pohledu na osoby zírající do chytrých telefonů napadne využít je k hlasování, tipování statistik či čemukoliv jinému a výsledky bezprostředně promítat na plátno.
Držíme vám palce k využití všech nebo alespoň většiny uvedených technik, aby vaše školení byla nejen obsahově plná nových poznatků ale také výborným zážitkem se získáním i konkrétních dovedností, důležitých pro úspěšnost v další práci.
0 komentářů